Aan de slag met rekenachterstanden (NPO)

Aan de slag met rekenachterstanden (NPO)

 

Inleiding

De coronacrisis heeft ertoe geleid dat een deel van de leerlingen uit het basisonderwijs minder goed voorbereid naar de brugklas gaan. Dit geldt ook voor het vak rekenen, of rekenen-wiskunde zoals het op de basisschool wordt genoemd. Het omgaan met deze achterstanden vraagt van docenten in het voorgezet onderwijs kennis over de wijze waarop rekenen-wiskunde op de basisschool wordt geleerd en het vermogen deze kennis in te zetten in hun eigen reken- of wiskundelessen.

Voor wie?

De nascholing is bedoeld voor docenten uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs die in hun werk te maken hebben met rekenen.

Resultaat

  • Je hebt kennis van de nieuwste inzichten in de rekendidactiek, toegespitst op de domeinen meten, verhoudingen en getallen en bewerkingen.
  • Je kunt de reken­vaardig­heden en -inzichten van je leerling verhogen.
  • Je hebt de beschikking over praktische lesideeën en activiteiten.

Aanpak

De nascholing bestaat uit vijf bijeenkomsten van tweeëneenhalf uur. De bijeenkomsten vinden plaats op de HAN in Nijmegen op een woensdagmiddag of in overleg op een andere dag. Tussen de bijeenkomsten liggen twee weken waarin je de ruimte hebt om in je eigen klassen aan de slag te gaan met inhouden uit de cursus.

In de bijeenkomsten komen de leerlijnen en de didactiek van de domeinen meten, verhoudingen en getallen en bewerkingen aan de orde. Daarnaast wordt er gewerkt aan de voorbereiding op en de nabespreking van verwerkingsopdrachten waarbij het geleerde ingezet wordt in de eigen praktijk. Door de interactieve werkwijze en de gekozen werkvormen maak je tevens kennis met de onderwijs­praktijk op de scholen van de deelnemers.

Overzicht over de bijeenkomsten

  1. Inleiding en domein getallen en bewerkingen. Focus op handig rekenen.
  2. Domein verhoudingen (verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen)
  3. Domein verhoudingen
  4. Domein meten
  5. Domein meten en afronding

Studiebelasting

Het aantal contacturen bedraagt 12,5 uur. Met de uren voor zelfstudie en verwerking in de eigen praktijk komt de totale studielast uit op 50 uur.

Toetsing

Om in aanmerking te komen voor een certificaat word je geacht om alle bijeenkomsten bij te wonen en de verwerkings­opdrachten te doen.

Contactpersoon: Carla van Rijn.

Suggesties, opmerkingen en/of vragen? Stuur ons een bericht.