Begeleiden en beoordelen van Onderzoek i.d. school

Begeleiden en beoordelen van Onderzoek i.d. school

 

Inleiding

Deze cursus is bedoeld voor leraren en lerarenopleiders die een rol willen gaan vervullen bij het onderzoek van leraren (in opleiding). Onder leiding van ervaren onderzoeksbegeleiders richt de cursus zich op het begeleiden van onderwijsonderzoek als onderdeel van een opleiding en het daaropvolgend beoordelen van onderzoeksproducten.

Opzet Cursus

In vijf bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij zal aandacht zijn voor de ontwikkelingen in onderwijonderzoek en in het bijzonder onderzoek in een Partnerschap Samen Opleiden. Hierbij zal aandacht zijn voor de verschillen tussen, en overeenkomsten van de praktijk van verschillende scholen en opleidingen.

Op basis van het kader wordt in bijeenkomsten ook de onderzoeksleerlijnen van HAN-AE, HAN-AlO en van RDA besproken en hoe dat kan worden vertaald naar het begeleiden van leraren in opleiding. Hierbij zal aandacht zijn voor kalibratie van oordelen over prestaties van studenten; wat kenmerkt een goed voorstel, wat een goed plan, wat een goed onderzoek en wat een goed verslag. De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.

De bijeenkomsten vinden plaats op de Academie Educatie van de HAN en zullen zoveel als mogelijk tot stand komen in afstemming met de cursisten. Afhankelijk van hun behoefte zullen eigen casuïstiek, theoretische verdieping en intervisie meer of minder aandacht krijgen. In voorbereiding, en volgend op de bijeenkomsten zullen lees- en verwerkingsopdrachten worden afgesproken.

De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld;

  • - Onderzoek in de opleiding van leraren
  • - Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen; bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
  • - Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek. Bespreken van verwachtingen over de betrokkenen, verkennen van mogelijke strategieën voor begeleiding en indicatoren voor de keuze van deze strategieën (begeleidingsbehoefte, sturingsbehoefte, klik, verwachte opbrengst)
  • - Beoordeling van onderzoek; uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding.
  • - Verdieping van de HAN-AE, HAN ALO en de RDA systematiek aan de hand van voorstellen, plannen, verslagen en beoordelingen uit de recente opleidingspraktijk.

Doel van de cursus:

Aan het einde van de cursus zijn de deelnemers startbekwaam om onderzoek van leraren op de school te begeleiden met in het bijzonder leraren in opleiding. Cursisten hebben zicht op verschillende perspectieven op onderzoek en kunnen bijdragen aan het (verder) ontwikkelen van een visie op onderzoek in school of opleiding en aan het vormgeven van een onderzoeksprogramma om deze visie te verwezenlijken.

Doelgroep

Leraren en lerarenopleiders die een rol gaan spelen in het begeleiden van onderzoek van leraren en leraren in opleiding. De cursist kenmerkt zich door interesse in onderzoek en heeft relevante recente onderzoekservaring op master-niveau.

Certificering

Indien de deelnemer alle bijeenkomsten aanwezig is geweest, wordt er een certificaat uitgereikt

Plaats en tijden

De cursus wordt verzorgd op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen op Kapittelweg 35 en vind plaats op de donderdag van 16.00 tot 19.30u. Voor soep en een broodje wordt gezorgd

Start

Maart 2023

                   

Kosten

De kosten bedragen  € 600,00 per deelnemer.

 

 

Suggesties, opmerkingen en/of vragen? Stuur ons een bericht.